Canciones Españolas

zondag 15 September

Wie aan de gitaar denkt, denkt aan Spanje. In de tijd dat componisten als Manuel de Falla, Enrique Granados en Isaac Albéniz opzoek gingen naar hun Spaanse identiteit in de muziek, was de gitaar hét instrument om Spaanse volksliederen op te begeleiden. In dit vurige en meeslepende programma vormen die Canciones Españolas de rode draad.

Componisten in dit concert zijn de grote Spaanse namen van eind 19e eeuw tot midden 20e eeuw.

We maken een uitstapje naar de Spaanse gitaarmuziek die al die laat 19e eeuwse Spaanse componisten waarschijnlijk in hun collectieve culturele geheugen hadden: de Folia en Canarios van Gaspar Sanz, uitgevoerd op een echte barokgitaar.

Sopraan Channa Malkin en gitarist Izhar Elias staan bekend om hun verhalende concertprogramma’s met een sterk persoonlijk karakter. Hun album Songs of Love and Exile met Sefardische liederen oogstte lof in binnen- en buitenland, en kreeg o.a. 4 sterren in de Volkskrant: “Dat is een bijzondere cd geworden. Haar stem is prachtig: een jong geluid, een volwassen behandeling. Haar verteltrant is indringend.” Het duo trad onder meer op bij de Nationale Opera, Stadsgehoorzaal Leiden, de Noorderkerk in Amsterdam, CityProms Leeuwarden en Shalom-Musik in Keulen. Zij waren meermaals te gast in de studio bij Radio Klassiek en bij Podium Klassiek.

 

 

M. de Falla (1876-1946)

Canciones populares Españolas:

- El paño moruno

- Asturiana

- Jota

- Nana

- Polo

 

I. Albéniz (1860-1909): Asturias (gitaar solo)

 

J. Rodrigo (1901-1999)

- Adela

E. Granados (1867-1916)

- El majo discreto

 

Tárrega (1852-1909): Capricho Árabe (gitaar solo)

 

Sefardische liederen (Ladino)

- Lavava

- A la una

 

pauze –

 

F. García Lorca (1898-1936)

- Anda, jaleo

- Nana de Sevilla

- Zorongo

 

G. Sanz (1640-1710): La Folia (barokgitaar solo)

 

Sefardische liederen (Ladino)

La Rosa enflorece

Hija mia

 

G. Sanz: Canarios (barokgitaar solo)

 

F. Moreno Torroba (1891-1982)

Adonde va la niña

Torrija (gitaar solo)
La Petenera

Izhar Elias is een van de meest veelzijdige gitaristen van dit moment. Zijn poëtische stijl en grensverleggende programmering is gefundeerd op uitgebreide verdieping in de historische uitvoeringspraktijk (renaissance, barok en vroeg 19e eeuw), de kamermuziek en de hedendaagse muziek gecombineerd met multimedia.

Izhar gaf tal van concerten in Europa, Rusland, Zuid-Oost Azië, Australië en de VS. Hij ontving de prestigieuze Nederlandse Muziekprijs, de hoogste staatsonderscheiding die aan een musicus, werkzaam in de klassieke muziek, kan worden uitgereikt.Als solist werkte hij met orkesten als het Residentie Orkest, Radio Philharmonisch Orkest, Nederlands Kamerorkest en Amsterdam Sinfonietta. Sinds september 2019 is Izhar als docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

Izhar Elias heeft een indrukwekkend aantal albums op zijn naam. Zijn nieuwste solo album gaat over de vroeg 19e eeuwse gitaargekte: “La Guitaromanie”. Dit 15ealbum van Izhar kwam onlangs uit. In oktober 2020 werd het album 'Schubert's Guitars' uitgebracht, samen met gitarist Fernando Riscado Cordas, gespeeld op bijzondere gitaren uit de tijd van Schubert. En in januari 2021 kwam zijn 14e album uit: Le Plaintif, met Franse barokmuziek door zijn ensemble Cordevento.

Izhar studeerde aan de conservatoria van Groningen en Den Haag, bij het Groningen Guitar Duo en bij Zoran Dukic. Hij volgde een opleiding aan de 'Accademia di Studi Superiori l´Ottocento' bij Carlo Barone in Italië (uitvoeringspraktijk 19e eeuwse muziek). Van William Carter, Adrián Rodriguez van der Spoel en Lex Eisenhardt kreeg hij lessen barokgitaar. Van de violist Kees Hendrikse kreeg hij interpretatielessen.

Sopraan Channa Malkin staat bekend om haar meeslepende muzikale persoonlijkheid en ongebreidelde creativiteit. Ze blinkt uit in een breed repertoire, van Italiaanse barokopera tot Mozart en Sefardische kamermuziek.
Ze debuteerde al op 16-jarige leeftijd als Barbarina (Le Nozze di Figaro) bij De Nederlandse Opera. In 2021 verscheen haar tweede soloalbum genaamd This is not a lullaby bij het high-end audio label TRPTK, met daarop liederen van Weinberg, Tavener, en Russische liederen van haar vader, Josef Malkin. Volkskrant schreef daarover: : "Luisteren naar de helder stromende stem van Channa Malkin is een waar genoegen, maar haar nieuwe album, opgedragen aan haar zoontje, is veel meer dan een esthetische ervaring".

Als soliste werkte Channa o.a. met het Koninklijk Concertgebouworkest, Holland Baroque en het Nederlands Philharmonisch Orkest. Op het operapodium vertolkte Channa rollen als Monteverdi’s Poppea (Operadagen Rotterdam), Despina (Così fan tutte), Zerlina (Don Giovanni), Second Niece (Peter Grimes¸Waderopa) Charite (Cadmus et Hermione) en meest recent Papagena(Die Zauberflöte) bij de Reisopera.

Ze creëert een diepe band met haar publiek door muzikale programma's te presenteren in combinatie met persoonlijke storytelling. Met de zelf gecreëerde multimedia-opera Händel goes Tinder speelde Chanan ruim 35 voorstellingen op de grote Nederlandse festivals en meest recent bij de Händel Festspiele in Göttingen, Duitsland. Met duopartner gitarist Izhar Elias tourde zij afgelopen seizoen door Nederland en Duitsland met hun nieuwe Spaanse liederenprogramma, met recitals in o.a. Theater aan ’t Vrijthof en Stadsgehoorzaal Leiden. Internationale optredens brachten haar dit jaar naar Spanje, Polen en Turkije. Daarnaast maakte Channa haar  recitaldebuut in het Concertgebouw in Amsterdam.

 


Terug naar overzicht

nieuwsbrief - Aanmelden

Wilt u ook onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan nu aan!