Jos van Immerseel speelt Bach & Debussy

zondag 28 Januari

Op 28 januari speelt Jos van Immerseel Bach en Debussy in de Zeeuwse Concertzaal. Jos is een Belgisch pianist, klavecinist, pianofortist en dirigent.

Jos van Immerseel
Als één van de pioniers van de historische uitvoeringspraktijk in Vlaanderen behoeft Jos van Immerseel nog weinig introductie. Naast bespeler van historische klavierinstrumenten is hij onderzoeker, verzamelaar, docent en dirigent. Muziek in haar vele facetten staat centraal in zijn werk en leven. Tegenwoordig is van Immerseel terug vaker op het podium te zien als solist en kamermusicus, voornamelijk op instrumenten uit zijn eigen collectie.

Bach
Het werk BWV 998 is overgeleverd uit het nalatenschap van Carl Philipp Emanuel Bach onder de titel “ Prélude pour la Luth. o  Cembal par J.S.Bach ”. Een raadsel? Is het werk bedoeld voor luit of voor klavecimbel? Of voor een “Lautencembalo”, bekend bij Bach? Of voor een luitregister op een klavecimbel? Dit laatste is wellicht onwaarschijnlijk. Maar is de titel wel origineel? En zou Bach zich het werk herinneren? Reinecke en Busoni  hadden er achting voor. En ja, het is prachtig, tegelijk ook raar in de overgeleverde versie (een fuga met een da capo,  wel uniek…)

De Sonate BWV 964 is een bewerking van de partita in a moll voor viool solo, maar door wie? Het handschrift is overgeleverd door Müthel, maar het is een meesterlijke bewerking….

De muziek van Claude Debussy is vaak tot huiskamermeubilair geworden. Naast het positieve van deze ontwikkeling, vergeten we soms dat Debussy in de eerste jaren van de twintigste eeuw werkelijk revolutionaire muziek presenteerde, met een volledige beheersing van alle technische en muzikale middelen. Helaas ging die muziek een beetje een eigen leven leiden (of lijden?). Debussy reageerde vaak heftig tegen te simplistische opvattingen, o.m. van de titels, die zoals bekend in de Preludes tussen haakjes en puntjes achteraan het werk geplaatst werden, als vrijblijvende inspiratie. Vermaard was zijn uitroep bij een “interpretatie” van Marguerite Long:  “Ce n’est pas une photo de plage!”. Debussy is groots door zijn imaginaire en suggestieve kracht, hij hanteert ongekende consonantsbegrippen, gebruikt nieuwe modi, aanvaardt nieuwe mudulatieprincipes en past polytonaliteit welluidend en geraffineerd toe. Hij gaat niet uit van theorie maar van klank, en wel vanuit de klank van de toenmalige Erard-vleugels (er stonden toen geen andere vleugels in het “Conservatoire”… ) Zijn spel werd beschreven als “pleine et intense sans aucune dureté dans l’attaque”.

 

 

Programma

klavecimbel Cornelis Bom, Schoonhoven, 2000 (naar Michael Mietke, Berlin, ca. 1710)

Johann Sebastian Bach:

  • Praeludium, Fuge und Allegro Es Dur, BWV 998
  • Sonate d moll naar de Vioolsonate a moll BWV 1003, BWV 964
  • Adagio
  • Fuga, allegro
  • Andante
  • Allegro

°°°°°°°°°°°°°°°°°

Concert Grand Erard, London 1863

Claude Debussy:

Uit “Images“ (1905)

  • Reflets dans l’eau

Uit “Préludes” Volume I (1909/10)

  • Modéré (…Les sons et les parfums tournent dans l’air du soir)
  • Triste et lent (…Des pas sur la neige)
  • Animé et tumultueux (…Ce qu’a vu le Vent d’Ouest)
  • Très calme et doucement expressif (…La fille aux cheveux de lin)
  • Profondément calme (…La Cathédrale engloutie)
  • Capricieux et léger (…La danse de Puck)
  • Nerveux et avec humour (…Minstrels)

ism incanto


Terug naar overzicht

nieuwsbrief - Aanmelden

Wilt u ook onze nieuwsbrief ontvangen? Meld u dan nu aan!