Ursula Schoch en Marcel Worms - NL Componistes en de viool
zondag 19 November
Ursula Schoch en Marcel Worms brengen krachtig werk van enkel Nederlandse componistes.
In 2022 werd de sonate voor viool en piano van Henriëtte Bosmans uitgegeven na een eeuw lang als handschrift een slapend bestaan te hebben geleid. Ursula Schoch en Marcel Worms waren meteen enthousiast over het werk en realiseerden zich dat ze in de loop van hun samenwerking al meer muziek van Nederlandse vrouwelijke componisten hadden gespeeld: een vioolsonate van Johanna Bordewijk-Roepman, een Suite van Agnes Jama (gekregen van haar dochter, jazz-zangeres Soesja Citroen), een vioolsonate van Rosy Wertheim en twee Serenades van de Surinaams-Nederlandse Majoie Hajary. Voor vrouwen was het in de vorige eeuw sowieso al moeilijker dan voor hun mannelijke collega’s om hun werk uitgevoerd en gepubliceerd te krijgen. Daarnaast werkten de omstandigheden vaak ook nog tegen hen. Zo maakte Johanna Borderwijk-Roepman zich na de oorlog weinig populair bij haar vakgenoten door zitting te nemen in de Ereraad, die het gedrag van componisten tijdens de Tweede Wereldoorlog moest beoordelen.
De vijf componistes op dit programma tonen in hun werk een krachtige persoonlijkheid en een eigen muzikale taal. Hoogste tijd om hun muziek (weer) te gaan beluisteren!
Programma
Johanna Bordewijk-Roepman (1892 – 1971) – Sonate voor viool en piano (1923)
-Moderato
-Scherzando
-Lento
-Allegro moderato
Henriëtte Bosmans (1895 – 1952) – Sonate voor viool en piano (1918)
-Allegro passionato, ma non troppo mosso
-Non troppo presto
-Adagio
-Moderato assai
Majoie Hajarie (1921 – 2017) – Serenade en Tango
Agnes Jama (1911-1993) – Suite voor viool en piano (1952)
-Sempre rubato
-Calmo assai
-Allegro ritmico
Rosy Wertheim (1888 – 1941) – Sonate voor viool en piano (1930)
-Allegro con brio
-Andante non troppo lento
-Allegro con moto
i.s.m. St. Kamermuziek Zeeland
Terug naar overzicht