La Sfera Armoniosa met Claron McFadden & Nora Fischer
zaterdag 06 Oktober
De overgang van renaissance naar barok wordt door niemand beter geïllustreerd dan door Claudio Monteverdi. Zijn muziek en de muziek van zijn tijdgenoten schetsen een prachtig beeld van de woelige periode van de eeuwwisseling van 16de naar 17de eeuw. Tijdloze muziek die vertolkt wordt door topmusici, met als gasten de vocale stersolisten Claron McFadden en Nora Fischer.
De muziek in dit programma met twee vocale topsolisten is afkomstig uit de tijd rond de eeuwwisseling van de 16e naar de 17e eeuw, de overgang van de Renaissance naar de Barok, een muzikaal interessante en ook roerige tijd! Claudio Monteverdi is altijd beschouwd als de grootste meester in deze periode. Aan de hoven van de grote stadstaten (zoals Ferrara, Florence, Mantua, Venetië) en de pauselijke residentie te Rome zijn vele musici werkzaam. De hertog van Ferrara heeft drie sopranen in dienst en noemt hen Concerto delle Donne. Zij zijn de trots van het hof en treden op in speciale concerten die alleen door hooggeplaatste hoflieden en belangrijke gasten worden bijgewoont. Componisten worden door hen geïnspireerd. Ook de op de concerten aanwezige hoofden van andere Italiaanse hoven zijn zeer onder de indruk van de dames en aan het begin van de 17e eeuw hebben alle belangrijke Italiaanse hoven soortgelijke culturele ambassadrices in dienst om belangrijke evenementen extra cachet te geven. Belangrijk punt van discussie betreft de vocale muziek. Men vindt dat de tekst overheerst wordt door de muziek, en zoekt naar een vorm waarbij de affecten in de tekst beter tot z'n recht komen. Hoogste doel is om de luisteraar in de ziel te raken. Dit leidt tot de publicatie van enorm veel uitgaves met composities voor solostem, twee sopranen en basso continuo en de geboorte van de opera. Zo schreef een van de geroerde aanwezigen bij de eerste opvoering van Monteverdi's opera Arianna: "Er werd geacteerd door zowel heren als dames die in de zangkunst zeer bedreven waren. Meer dan bewonderenswaardig in elk opzicht echter slaagde Arianna, in het lamento dat zij zong. Dat werd met zoveel gevoel en op zo'n meeslepende wijze gebracht, dat er geen luisteraar was die niet was aangedaan; noch was er één dame die niet enkele tranen vergoot bij haar klaagzang".
Compositie's van Claudio Monteverdi, Luzzasco Luzzaschi, Giovanni Girolamo Kapsberger, Barbara Strozzi, Diego Ortiz en Jacopo Peri
Claron McFadden sopraan
Nora Fischer sopraan
Paulina van Laarhoven viola da gamba en lirone
Mike Fentross chitarrone en barokgitaar
Terug naar overzicht